• Streef naar meer, werk steeds harder en zorg dat je de beste bent. Dit is wat onze maatschappij ons steeds weer voor houdt. Er is echter een andere tendens gaande, die steeds sterker wordt. Een tegenwicht voor de alsmaar harder werkende en steeds drukker wordende maatschappij. Deze tendens is de beoefening van Mindfulness.

    Mindfulness is de laatste jaren steeds bekender geworden in Nederland. Je kan geen tijdschrift openslaan of er staat een artikel over Mindfulness in. Er lijkt een ware Mindfulness hype aan de gang te zijn.

    Toch is nog niet voor iedereen duidelijk wat Mindfulness nou precies inhoudt en wat je er aan zou kunnen hebben. In dit artikel leg ik uit wat Mindfulness is, wat je leert tijdens de beoefening van Mindfulness, voor wie Mindfulness is bedoeld en wat de effecten zijn van Mindfulness beoefening.

    Wat is Mindfulness nou precies?

    In 1979 heeft Jon Kabat Zinn voor het eerst boeddhistische meditatie in een westers trainingsprogramma gezet. Hij had zelf al jaren gemediteerd en daar veel voordelen van ondervonden. Daarom wilde hij dit voor de patiënten, in het ziekenhuis waar hij werkte, toegankelijk maken. Hij ontwikkelde een 8-weeks programma met een combinatie van (westerse) theorie en veel (oosterse) oefeningen. Hij definieert Mindfulness als ‘aandacht geven in het moment, bewust en zonder oordeel’

    Mindfulness vraagt een andere manier van kijken, een paradigmaverschuiving. Een verandering van onze diepste conditioneringen, waar we naast veel last, ook veel gemak, overzichtelijkheid en veiligheid aan ontlenen. Deze conditioneringen zorgen ervoor dat we veelal op de automatische piloot reageren op dingen. Op bepaalde momenten kan dit heel handig zijn, maar op andere momenten kan het je in moeilijkheden brengen.

    Mindfulness zorgt ervoor dat je helder en objectief gaat waarnemen van wat er op dit moment is aan gedachten, gevoelens, emoties en lichamelijke gewaarwordingen. Daardoor leef je meer in het hier en nu en kan je doelbewust beslissingen nemen, zonder meteen op de automatische piloot te gaan. Je leert zo op een andere manier naar de werkelijkheid te kijken. Dit kan ongemakkelijk en soms verontrustend aanvoelen en daarmee is een Mindfulness training dan ook een intensieve training.

     

    Bij de beoefening van Mindfulness komen drie onderling gerelateerde vaardigheden samen:
    1 bewust aandacht geven aan gebeurtenissen, die zich van moment tot moment ontvouwen in de interne en externe wereld;
    2 het opmerken van de automatische reacties op deze gebeurtenissen (die vaak gericht zijn op vasthouden en wegduwen);
    3 het cultiveren van de capaciteit om deze gebeurtenissen en hun automatische reacties bewust te beantwoorden vanuit een houding van nieuwsgierigheid en mildheid/compassie.

     Om Mindfulness echt te begrijpen en te weten wat het is, zou je het toch moeten ondervinden. Pas na het volgen van een Mindfulness training zal het je duidelijk worden wat nou precies die paradigmaverschuiving is die Mindfulness veroorzaakt en waarom je daar zoveel aan hebt in je leven.

    Wat leer je nou tijdens de Mindfulness beoefening?

    Als je nooit gemediteerd hebt, dan kun je je niet voorstellen hoe moeilijk het is om gewoon je aandacht bij bijvoorbeeld je ademhaling te houden. Je ademhaling volgen zonder er iets aan te veranderen en alleen maar te observeren, is een inspannende bezigheid. Onze aandacht kleurt onze ervaring en is voortdurend in beweging. Ons hele systeem is ingesteld op interpretatie, boordeling en reactie. Gewoon observeren is een functie van het voorste deel van onze hersenen (prefrontale cortex). Reageren op iets is vooral een functie van het emotionele deel van onze hersenen (limbische systeem). Dit laatste is een krachtig systeem, omdat het met overleven te maken heeft. Alle zoogdieren hebben dit limbische systeem.

    Bij puur observeren/aanschouwen (opmerkzaamheid) moet dus de prefrontale cortex het winnen van het limbische systeem. Je begrijpt dat dit nog eens extra moeilijk zal zijn bij hevige emotionele gebeurtenissen. Toch is het zonder oordeel aandachtig aanschouwen en de ervaringen te leren zien zoals ze zijn, de kern van Mindfulness beoefening. Mindfulness beoefening is daarom intensief en zeker niet een vorm van ontspanning of wegdromen.

    Als je door oefening meer afstand gaat krijgen van wat zich voordoet, dan raak je er minder mee verbonden en dan heb je minder de neiging om direct te reageren. Als je dan een gebeurtenis beantwoordt, dan is dat vanuit inzicht en een bewuste keuze.

    Opmerkzaamheid leidt tot verhoogde concentratie en tot inzicht in je reactiepatronen. Daarmee ga je die patronen ook in een breder perspectief zien. Je gaat begrijpen hoe je als mens in elkaar zit en hoe je op een vaardige manier met de wisselvalligheden van het leven om kunt gaan.

    Voor wie is Mindfulness bedoeld?

    Als we kijken naar wat de training van Mindfulness inhoudt dan zien we dat de nadruk gelegd wordt op verhoogde concentratie en inzicht. Verhoogde concentratie is belangrijk voor alle gebieden je leven. Goede concentratie bepaalt hoe snel je dingen voor elkaar krijgt. Je kan je makkelijker focussen op hetgeen waarmee je bezig bent, waardoor je sneller kunt werken.

    Ook in het contact met andere mensen is concentratie belangrijk. Denk maar eens aan het voeren van een gesprek. Iemand die een slechte concentratie heeft, kan niet goed naar iemand luisteren en dwaalt af met zijn/haar gedachten.

    Als je meer inzicht krijgt, neem je meer afstand van je automatische piloot en maak je bewustere keuzes in je leven. Je doet niet alles meer zonder erbij na te denken. Het leven wordt daardoor interessanter en kleurrijker. Je ziet veel meer dingen die je eerder niet zag en je reacties zijn spontaner.

    Uit bovenstaande blijkt dat Mindfulness eigenlijk voor iedereen aan te raden is. Wil je meer uit het leven halen dan je tot nu toe hebt gedaan, dan kan ik je zeker Mindfulness aanbevelen.

    Effecten van Mindfulness

    Je geniet meer van het leven. Door meer in het hier en nu te leven, ga je sterker details waarnemen, waardoor je de momenten in je leven meer gaat waarderen. Je staat bewuster in het leven en gaat prioriteiten stellen.

    Je concentratievermogen gaat sterk omhoog. In je leven heb je eigenlijk bij alles een goede concentratie nodig. We worden zoveel afgeleid door zaken die eigenlijk niet echt belangrijk zijn. Goed kunnen bepalen waar je wel of geen aandacht aan geeft, zorgt ervoor dat je de dingen doet die echt belangrijk voor je zijn. Je verliest je minder in je gedachten, omdat je hoofd helder wordt.

    Je reageert meer vanuit jezelf op impulsen van buiten of van binnen je lichaam. Je neemt enige afstand van je gedachten, emoties en lichamelijke gewaarwordingen, waardoor je minder op je automatische piloot terugvalt. Je reacties zijn meer overdacht en niet direct zonder erbij na te denken. Daardoor heb je later geen spijt van je reacties.

    Je wordt milder naar jezelf en anderen. Je empathisch vermogen gaat omhoog omdat je meer gaat inzien dat iedereen verbonden is met elkaar. Ook leer je jezelf meer te waarderen en te accepteren.

    Je hersenschors wordt dikker. Dit werkt het dunner worden van de hersenschors bij veroudering tegen.

    Bepaalde gebieden in je hersenen worden groter. Vooral de linker prefrontale hersenschors. Deze heeft met empathie, concentratie, inzicht en welbevinden te maken.

    Stresshormonen verminderen aanzienlijk. Je bent minder gejaagd en angstig, je immuunsysteem versterkt en je neemt vaker een geluksgevoel waar.

    Ben je enthousiast geworden en wil je graag een Mindfulnesstraining volgen, dan kan je terecht bij www.perfectmind.nl Daar kan je o.a. een Mindfulnesstraining volgen via Skype. Je hoeft dan niet de deur uit, je kan het overal volgen via je pc, laptop of tablet, je krijgt een persoonlijke intensieve begeleiding en je bent geen reistijd kwijt.

    Wil je op dit artikel reageren, vul dan het commentaarveld hieronder in.